طراحی برچسب محصول + نمونه کارها - ملزومات طراحی حرفه ای
طراحی لیبل محصول یکی از مهم ترین و موثرترین استراتژی های بازاریابی و فروش است. برچسب محصول بخشی از بسته بندی محصول است که نقش مهمی در جذب مخاطب دارد.
به همین دلیل است که گفته می شود خود برچسب بخشی از تبلیغات محصول در نظر گرفته می شود. برچسب ها عامل مهمی در برندسازی محصول و همچنین عامل بسیار موثری در افزایش نرخ تبدیل مشتری هستند. در این مقاله به نکات مهم طراحی لیبل می پردازیم و نقش آن را در فروش موفق یک محصول بررسی می کنیم.
برچسب چیست؟
همانطور که قبلا ذکر شد، برچسب محصول بخشی از بسته بندی محصول است. برچسب محصول حاوی برند، شعار تبلیغاتی، عکس محصول یا تصویر گرافیکی محصول و ... است که طراحی لیبل بخش مهمی از فرآیند تولید و تحویل اکثر محصولات در صنایع مختلف است. این برچسب اطلاعاتی مانند مواد اولیه محصول، نوع محصول، مجوزها و مجوزهای بهره برداری، تاریخ تولید و تاریخ انقضا و غیره را در اختیار مشتری قرار می دهد.
اهداف طراحی لیبل چیست؟
طراحی لیبل به عنوان بخشی از هویت بصری شرکت های تولید کننده محصول بسیار مهم است. برچسب ها را می توان برای اهداف مختلفی طراحی کرد. به عنوان مثال، برچسب ممکن است شامل معرفی محصول، نام تجاری، مزایا و ویژگی های محصول، اطلاعات تماس و غیره باشد. ممکن است حاوی اطلاعاتی مانند، به طور کلی، برچسب های محصول حاوی اطلاعاتی در مورد محصول و مزایای آن باشد. لوگوی سازنده نیز بخشی از برچسب در نظر گرفته می شود. بنابراین، یک برچسب می تواند اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهد و مخاطبان شما را برای خرید محصول متقاعد کند.
یک برچسب می تواند نشان دهنده یک شرکت، نماینده محصول باشد یا محصولات یک برند را از سایر محصولات مشابه در یک فروشگاه متمایز کند. هر سه مورد ذکر شده از جمله مهمترین موارد برای موفقیت در فروش هستند. طراحی لیبل محصول هر چه جذابتر باشد، مطمئناً نقش بیشتری در فروش خواهد داشت و می تواند به عنوان یک ابزار رسانه ای و تبلیغاتی عمل کند و فروش را افزایش دهد.
در طراحی لیبل از چه موادی استفاده می شود؟
در طراحی لوگوی محصولات برای انتقال اطلاعات مربوط به محصول، لوگوی برند و مزایا و ویژگی های محصول استفاده می شود. مشتریان هنگام انتخاب و خرید به این موارد نیاز دارند. بنابراین در طراحی لوگوی خود باید به این نکات توجه کنید و از آنها استفاده کنید. خلاقیت و ایده پردازی نیز یکی از مهم ترین مواردی است که باید روی آن تمرکز کرد. در واقع لوگو به عنوان یک هویت برای برند و محصول شما عمل می کند، بنابراین باید جذاب باشد و اطلاعات لازم را در اختیار مشتری قرار دهد.
نکات مهم برای طراحی لیبل
برای طراحی موفق لیبل، توجه به نکاتی ضروری است. در این قسمت سعی داریم با برجسته کردن نکات مهم طراحی لیبل به شما در انتخاب بهترین طرح کمک کنیم.
تجزیه و تحلیل رقبا
قبل از طراحی، رقبای خود را به دقت تجزیه و تحلیل کنید. توجه داشته باشید که طرح شرکت نباید کپی یا حتی نزدیک به طرح رقبای شما باشد.
مجزا بودن
بهتر است به دنبال طراحی خاص و متفاوت باشید. از جسور بودن نترسید، یک طراحی کاملا جسورانه و خلاقانه می تواند عامل مهمی باشد که شما را از رقبایتان در عرصه رقابت متمایز کند. برچسب های جذاب اغلب عاملی برای انتخاب و خرید محصولات در سایت های فروش آنلاین هستند.
طراحی خلاقانه لیبل
مهمترین نکته در طراحی لیبل، خلاقیت است. مطمئناً محصول شما رقبای زیادی در بازار دارد، بنابراین یک برچسب متمایز و جذاب می تواند برگ برنده شما در قفسه فروشگاه باشد.
طراحی منحصر به فرد و منحصر به فرد
یکی از نکات موفقیت لیبل ها و تاثیرگذاری در فروش محصولات، توجه به طراحی منحصر به فرد آنهاست. طراحی لیبل محصول باید کاملا انحصاری و منحصر به فرد باشد. این سوال باعث می شود او محصولات هر برند را به گونه ای خاص ببیند.
استفاده از مواد مناسب
یکی از نکات مهم در طراحی و تولید لیبل، توجه به نوع کاغذ است. محصولات مختلف شرایط نگهداری متفاوتی دارند و مواد تولید برچسب باید با توجه به شرایط نگهداری و دمای محصول انتخاب شود.
اهمیت رنگ در طراحی تگ
رنگ اولین عنصری است که چشم و ذهن بیننده را درگیر می کند. توصیه می شود به رنگ ها که کلید اصلی موفقیت شما هستند بیشتر توجه کنید. رنگ های انتخاب شده باید با توجه به روانشناسی و اصول رنگ انتخاب شوند. برای مثال در طراحی لیبل مواد غذایی باید از رنگ های اشتها آور نارنجی و قرمز استفاده شود.
حقایق روشن را بگنجانید
اطلاعات موجود در برچسب باید خوانا و در فاصله متوسط قابل تشخیص باشد. رنگ و محتوای برچسب شما باید خیلی سریع مخاطب شما را جذب کند، بنابراین شما فقط 5 ثانیه فرصت دارید تا توجه مخاطبان را جلب کنید. بنابراین، بسیار مهم است که برچسب هایی را انتخاب کنید که اطلاعات را با فونت های قابل فهم و رنگ های مناسب در اختیار مشتریان شما قرار دهند.
از طرح های شلوغ خودداری کنید
علامت موثر تابلویی است که اطلاعات لازم را در اختیار تعداد محدودی از کاربران قرار می دهد. اطمینان حاصل کنید که مشتری زمان کافی برای خواندن تمام اطلاعاتی که روی برچسب درج می کنید ندارد، بنابراین اطلاعات مهم و اساسی باید در جای مناسب و در مقابل مشتری قرار گیرد.
توضیحات برچسب
یکی از مهم ترین نکاتی که در طراحی لیبل باید به آن توجه کنید وضوح بالای تصویر است. بنابراین دقت کنید که وضوح فایل لیبل کمتر از 300 نقطه در اینچ نباشد. وضوح پایین منجر به چاپ بی کیفیت عکس و متن محصول می شود.
آزمایش را چاپ کنید
حتما نمونه رنگی لیبل را در انتهای طرح لیبل چاپ کنید تا به دقت بررسی کنید که طرح و حروف چگونه به نظر می رسد.
برچسب ها روی چه موادی چاپ می شوند؟
برچسب ها را می توان بر اساس کاربرد آنها طبقه بندی کرد. این طبقه بندی بر اساس ماده ای است که برچسب روی آن چاپ شده است. یک برچسب می تواند از کاغذ، پلاستیک یا حتی فلز ساخته شود. برچسب های کاغذی می توانند مات یا براق با وزن های مختلف باشند. همچنین این لیبل ها از نظر انواع چسب، رنگ و براقیت جزو ارزان ترین لیبل ها به حساب می آیند.
لیبل های پی وی سی دوام بیشتری دارند و در دو نوع مات و براق تولید می شوند. این نوع برچسب دوام بیشتری دارد و برای محیط های بیرونی مناسب است. کیفیت چاپ این لیبل نیز بالا بوده و معمولا برای چاپ این محصول از نوار رزین با کیفیت یا سوپر رزین استفاده می شود. لیبل های شفاف نوع دیگری از لیبل های محصولات هستند که به صورت شفاف چاپ می شوند و ماندگاری خوبی دارند.
تکنیک ها و اثرات چاپ در تولید لیبل
یکی از عوامل موثر در جذابیت لیبل امروزه استفاده از روش های چاپ است. امروزه به لطف استفاده از فناوری های نوین در صنعت چاپ می توان جلوه های بسیار و متنوعی را بر روی لیبل محصولات تولید کرد. UV محلی، UV شنی، مهر زنی طلا و نقره، تزئینات محلی، رنگ های متالیک یا اکلیلی و بسیاری از روش های دیگر بخشی از جلوه های ایجاد جذابیت در طرح های لیبل است.
تمام این افکت های چاپی را می توان برای تولید لیبل استفاده کرد، اما بهتر است بسته به نوع محصول و کاربرد آن از این تکنیک ها استفاده شود. به عنوان مثال رنگ یا فرابنفش برای لیبل سازی کالاهای صنعتی مناسب نیست و ربطی به آنها ندارد. هنگام استفاده از این افکت ها، جنس کاغذ لیبل نیز بسیار مهم است. به عنوان مثال ممکن است استفاده از برخی روش های ساخت لیبل با کاغذ چسب مناسب نباشد و باعث کاهش خاصیت چسبندگی کاغذ شود. در این شرایط، کاغذهای پی وی سی بهترین متریال هستند و مقاومت کافی در برابر حرارت فرآیند برای ایجاد اثرات دارند.
طراحی نیم تیغه برای لیبل های سفارشی
برخی از مقالات برای استفاده در زمان واقعی طراحی شده اند. به عنوان مثال، برچسب هایی که برای قرار دادن روی بطری ها طراحی شده اند. در این حالت برای چاپ لیبل از روش خاصی به نام برچسب مخصوص یا برش نیم صفحه استفاده می شود. به طور کلی از اشکال نیمه تیز برای انواع حروف از جمله برچسب های کاغذی براق با پشت چسب، پی وی سی شفاف (شیشه ای) و سفید، متالیک، شبرنگ و گچ استفاده می شود.
در این روش برای برش های خاص و متفاوت از دستگاه های پروانه، حروف پرش یا برش استفاده می شود. فرآیند رنگ نیم تیغه پس از چاپ انجام می شود. در این مدل از طراحی و تولید، خط برش لیبل با استفاده از قالب فلزی تعیین شده و بر اساس خط قالب طراحی شده برش داده می شود.
بهترین نرم افزار برای طراحی لیبل
برنامه های زیادی وجود دارد که می توان از آنها برای طراحی لیبل استفاده کرد. در ادامه به معرفی بهترین نرم افزارهای کاربردی در این زمینه می پردازیم.
نرم افزار-ul Adobe
این برنامه ها بهترین انتخاب برای طراحان لوگوی پیشرفته هستند. مجموعه برنامه ها شامل Photoshop، Illustrator و InDesign هستند که برای طراحی برچسب های متنوعی که شامل عناصر برداری و پیکسل هستند، مفید هستند.
نرم افزار بوم
این نرم افزار برای هنرمندان و طراحان مشتاق نیز عالی است و شامل صدها قالب آماده است. این نرم افزار برای ویرایش عکس، طراحی چیدمان و انواع گرافیک قابل استفاده است.
نرم افزار استاد
این نرم افزار در واقع یک نرم افزار آنلاین طراحی لیبل است که حاوی قالب های خالی و از پیش طراحی شده است که اندازه و پیکربندی این برچسب ها متفاوت است. این ابزار آنلاین بهترین گزینه برای ایده گرفتن است و می توان از آن برای پیش طراحی برچسب های محصولات استفاده کرد.
نتیجه
برچسب ها یکی از مهم ترین قسمت های بسته بندی محصول هستند که اطلاعات مهمی را در مورد محصول در اختیار مصرف کننده قرار می دهند و او را به تصمیم گیری برای خرید ترغیب می کنند. از آنجایی که لیبل محصول دارای ویژگی های بصری بسیاری است و می تواند عامل ارتباطی بین مصرف کننده و محصول باشد، توجه به جنبه های حرفه ای طراحی لیبل بسیار مهم است. با توجه به اهمیت بالای لیبل در جذب خریداران، پیشنهاد می شود طراحی و چاپ لیبل را به طراحان مجرب و حرفه ای بسپارید.
مراجعه به منبع: https://studiomani.ir/