فلومتر وسیله ای است که برای اندازه گیری جرم یا حجم گاز یا مایع استفاده می شود. فلومترها در برخی صنایع نام های مختلفی مانند دبی سنج، دبی سنج، دبی سنج و ... دارند که فلومترها برای اندازه گیری دبی جرمی یا دبی حجمی مایع در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. جریان حجمی و جریان جرمی برای اندازه گیری گازها و مایعات استفاده می شود.
مقدمه ای بر فلومتر
فلومتر وسیله ای است که برای اندازه گیری دبی (دبی یا دبی) و تعیین جرم و حجم جریان مایعات یا گازها به صورت خطی یا غیرخطی استفاده می شود. فلومتر نام های دیگری مانند فلومتر، فلومتر، مایع سنج و سنسور جریان دارد. نحوه نامگذاری فلومتر به صنعتی که در آن استفاده می شود بستگی دارد. از این دستگاه برای افزایش دقت، صحت و وضوح اندازه گیری مایعات استفاده می شود.
 
فلومتر مزایای زیادی دارد:
• نگهداری کم مورد نیاز است
• آسان برای استفاده
• همه کاره
• دوام
نکته دیگر این است که فلومترها می توانند حجم یک جسم، سرعت یا اندازه آن را اندازه گیری کنند. آنها جریان جرم، فشار کل، فشار دیفرانسیل، ویسکوزیته و دما را در معادلات مختلف گزارش می کنند.
 
جینیس. جریان سنج
پس از در نظر گرفتن تمامی عوامل محیطی، نوع دبی سنج با توجه به منطق و روش اندازه گیری انتخاب شود. دنیای مهندسی گزینه های زیادی برای انتخاب فلومتر مورد نیاز شما ارائه می دهد. بر اساس شناخت محیط و همچنین با در نظر گرفتن هزینه ای که برای اندازه گیری دبی لازم است، باید مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید. انواع کنتورهای جریان عبارتند از:
 
Eruba mita الکترومغناطیسی
فلومتر الکترومغناطیسی یکی از معروف ترین برندها فلومتر Rosemont است که برای مایعات با رسانایی الکتریکی مناسب است. این سیالات معمولاً شامل آب (آب آشامیدنی و فاضلاب)، اسیدها، قلیاها و مایعاتی مانند گریس هستند. کاربردهای این نوع فلومتر در مدیریت آب و صنایع غذایی می باشد. باید بدانید زمانی که نیاز به تخمین دبی محلول خورنده و مخلوط ماسه و آب در صنعت معدن است، تنها گزینه مناسب فلومتر الکترومغناطیسی است. گاهی برای ساخت این محصول از ماده ای به نام آنتی اوزونانت استفاده می شود.
فلومتر التراسونیک
امواج اولتراسونیک گازهای فشار بالا و فشار بالا را اندازه گیری می کند. در این جریان، منبع تغذیه؛ فشار گزینه هایی مانند گرم و سرد خیلی مهم نیستند. با این حال، جالب است بدانید که پارامترهای اندازه گیری پایین هستند. مدت زمانی که طول می کشد تا موج اولتراسونیک از فرستنده به گیرنده برسد، اندازه گیری جریان آب در لوله است. این یکی از بهترین ژنراتورهای اولتراسونیک تولید شده توسط ABB است. برای خرید این محصول با نمایندگی ABB خود در ایران تماس بگیرید.
بنابراین این فلومتر تنها مربوط به قطر منحصر به فرد لوله نیست و می توانید از آن در اندازه های مختلف استفاده کنید. هیچ قطعه متحرکی در این دستگاه استفاده نمی شود. به همین دلیل نیاز به تعمیرات کمتر است.
 
گیج فشار دیفرانسیل
از رایج ترین روش های صنعتی می توان به اندازه گیری دبی سیال با محاسبه افت فشار ایجاد شده در مقطع لوله اشاره کرد. وظیفه اصلی این تجهیزات محاسبه فشار است. در نتیجه از یک فرستنده فشار برای تخمین دبی استفاده می شود. همچنین می توانید از این نوع دبی سنج برای اندازه گیری دبی مایعات، گازها و بخارات مختلف استفاده کنید. همچنین توجه داشته باشید که در اعداد کوچک رینولدز و زمانی که فشار خیلی کم می شود، این تجهیزات دقت لازم را نخواهد داشت. جالب است بدانید که این نوع دبی سنج همیشه حدود پنج برابر بازار جهانی را به خود اختصاص داده است. در کنار این محصول از شیر برقی Asco استفاده شده است.
در همین حال، برنولی توانست برای اولین بار در قرن 18 رابطه بین فشار استاتیک و فشار دینامیکی را کشف کند. افت فشار زمانی رخ می دهد که یک عامل محدود کننده در مسیر سیال وجود داشته باشد. همچنین با افزایش دبی، میزان افت فشار نیز افزایش می یابد. به طور معمول، بسته به شرایط فرآیند، یک صفحه روزنه یا لوله ونتوری می تواند به عنوان عامل محدود کننده استفاده شود. در همین حال، بر اساس معادله برنولی، توان جریان دوم متناسب با اختلاف فشار بالادست و پایین دست این عامل محدود کننده است.
 
فلومتر کوریولیس
در دهه 1970، مهندسان برای اولین بار به فکر استفاده از شتاب کوریولیس برای اندازه گیری جریان سیال افتادند. فلومتر کوریولیس می تواند جریان تقریباً تمام مایعات از جمله روغن خام و پاک کننده های شیمیایی، روغن های گیاهی و سس گوجه فرنگی را اندازه گیری کند. همچنین با اندازه گیری همزمان چگالی و از دست دادن جرم، پنجره جدیدی را در نظارت بر فرآیندهای تولید باز کرد. باید بدانید که قیمت بالای این تجهیزات ممکن است در نگاه اول بسیار نامعقول به نظر برسد. با این حال، در نظر داشته باشید که راندمان و دقت بالای این محصول باعث می شود در آینده نزدیک از رقبای خود پیشی بگیرد.
 
دبی سنج ورتکس
برای اولین بار، تئودور فون کارمان، ریاضیدان مجارستانی، فرضیه ای را بر اساس عملکرد این دبی سنج ارائه کرد. بر اساس این فرضیه، هنگامی که موانعی در مسیر جریان وجود دارد، گرداب ها به صورت دوره ای ایجاد می شوند. لازم به ذکر است که فراوانی تشکیل گرداب ارتباط مستقیمی با اندازه و شکل مانع دارد. از این دستگاه ها برای اندازه گیری دبی حجمی مایعات و گازها و بخارات در بسیاری از شاخه های صنعتی استفاده می شود.
 
دبی سنج حرارتی
فلومترهای حرارتی نوع دیگری از فلومترهایی هستند که دبی جرمی را اندازه گیری می کنند. این محصول هوای فشرده می باشد. برای نظارت و کنترل مصرف گازهایی مانند دی اکسید کربن و گاز طبیعی و تشخیص نشتی استفاده می شود. این دبی سنج ها پرکاربرد هستند و دقت قابل قبولی دارند. اما به خاطر داشته باشید که استفاده از آن با محدودیت هایی نیز همراه است. به عنوان مثال، پارامترهایی مانند میزان رطوبت در گاز اشباع. علاوه بر اندازه گیری، وجود مخلوط دو فاز در این فلومتر باعث خطا در اندازه گیری و خوردگی سنسور دما می شود.
 
نتیجه
در این مقاله برای شما دبی سنج و انواع آن را توضیح داده ایم. اندازه گیری سرعت باد و جریان آب از زمان های قدیم مورد توجه مردم بوده است. همچنین آگاهی از جهت و سرعت باد جهت جهت دهی و اندازه گیری جریان آب یکی از اولین تلاش ها برای اندازه گیری جریان سیال است. علاوه بر این، اندازه گیری جریان مایع در محیط های صنعتی امروزه موضوع بسیار مهمی است.
به عنوان مثال، ایمنی، کنترل فرآیند، کیفیت محصول، کارایی تولید و مدیریت هزینه مهمترین چیزهایی هستند که باید به خوبی انجام شوند. به همین دلیل استفاده از فلومتر بسیار گسترده است. امیدواریم از اطلاعاتی که ذکر کردیم در انتخاب فلومتر مورد نظر خود استفاده کنید.