پاکسازی پوست چیست؟
از بین بردن سلول های مرده پوست و آسیب های محیطی روی پوست را پاکسازی پوست می گویند. انجام این روش سلامت پوست و تجدید و نوسازی آن را تضمین می کند. پاکسازی پوست با از بین بردن پوست مرده، چربی و آلودگی از روی پوست نیز از ایجاد جوش جلوگیری می کند. از بیماری ها و پوست سیاه
چرا باید پوست خود را لایه برداری کنید؟
لایه زیرین پوست انسان حاوی غدد چربی است. سبوم ترشح شده توسط این غدد از طریق مجاری باریک به سطح پوست می رسد و از طریق منافذ کوچکی که در سطح پوست قرار دارند به سطح پوست می رسد و از خشک شدن پوست جلوگیری می کند. حال اگر این منافذ به هر دلیلی از جمله آلودگی مانند گرد و غبار مسدود شوند، پوست صورت نه تنها درخشش و شادابی خود را از دست می دهد، بلکه منجر به ایجاد جوش می شود. لایه برداری پوست به از بین بردن سلول های مرده روی سطح پوست کمک می کند و در نتیجه مجاری چربی را باز می کند.
پاکسازی صورت در خانه
پوست تمیز

آموزش پاکسازی صورت و پوست
همانطور که گفتیم، مقرون به صرفه ترین راه برای داشتن پوستی سالم و شاداب، تمیز کردن آن در خانه است. برای شروع پاکسازی پوست صورت در منزل به یک سری اقدامات لازم نیاز دارید که در زیر به آنها اشاره می کنیم:
شستشوی صورت: اولین و مهمترین مرحله برای تمیز کردن پوست صورت، شستن آن است. این عملکرد از دو جهت به پوست کمک می کند: اول اینکه آلاینده ها، کرم ها و لوازم آرایشی که قبلا استفاده کرده اید را از بین می برد و از مسدود شدن منافذ پوست جلوگیری می کند و دوم اینکه پوست را برای جذب آماده می کند. مواد مغذی و ماسک های طبیعی که استفاده می کنید. قبل از شستن صورت، موهای پشت سر خود را جمع کنید و با استفاده از یک محصول آرایشی معمولی یا شیر خالص، مواد آرایشی باقیمانده را از روی پوست خود تمیز کنید، صورت خود را با ژل مخصوص تمیز کرده و پوست صورت خود را بشویید. (مناسب برای پوست های چرب) یا پاک کننده کرم (مناسب برای پوست های خشک) و با آب فراوان بشویید. بهتر است ابتدا پوست صورت را با آب گرم بشویید، سپس کمی از ماده شوینده پوست را به صورت دورانی روی پوست قرار دهید، آب را بکشید و یک ضربه کوچک روی سطح پوست بزنید. . صورت خود را با یک حوله، آب اضافی روی پوست بگیرید
تهیه مواد لازم برای پاکسازی صورت: پاکسازی صورت نیاز به استفاده از بخار آب، لایه بردار و ماسک طبیعی دارد، پس بهتر است از قبل آماده شود.
انواع روش های پاکسازی صورت در منزل
پاکسازی صورت
پاک کننده مخصوص صورت
انواع روش های پاکسازی صورت در منزل
تمیز کردن صورت با آب.
اگر به طور منظم این کار را انجام دهید، آب داغ می تواند منافذ مسدود شده پوست را باز کند و هرگونه ناخالصی وارد شده به آنها را از بین ببرد.
برای بخور دادن، قوری یا قابلمه کوچکی را پر از آب کنید و بگذارید کاملا بجوشد، وقتی آب شروع به بخار شدن کرد، ظرف را از روی اجاق گاز بردارید و روی یک سطح صاف قرار دهید و روی خود را با حوله بپوشانید. صورت خود را دراز کنید و نگه دارید. در جهت بخار، مراقب باشید که صورت خود را نزدیک کاسه آب داغ قرار ندهید تا پوستتان نسوزد. 15 دقیقه در این حالت بمانید تا صورتتان کاملا بخار شود و منافذ پوستتان پاک شود، سپس صورت خود را با یک حوله تمیز خشک کنید و از مرطوب کننده استفاده کنید. برای گرفتن بهترین نتیجه از این روش پاکسازی صورت، باید این کار را حداقل دو بار در هفته تکرار کنید.
صورت خود را با قدرت لایه برداری شکر پاک کنید
شکر را می توان به عنوان یک لایه بردار طبیعی استفاده کرد. برای این کار دو قاشق غذاخوری را با آسیاب برقی خرد کنید و در ظرفی بریزید سپس کمی آبلیمو و دو قاشق غذاخوری آب اضافه کنید و مخلوط نهایی به صورت خمیر در می آید. این خمیر غلیظ را می توانید به مدت پنج دقیقه با حرکات دایره ای و آهسته به قسمت های مختلف صورت خود مانند بینی، چانه، پیشانی و غیره بمالید. سپس صورت خود را با آب سرد بشویید و با یک حوله نرم خشک کنید و سپس از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. این کار را می توان یک بار در هفته برای بهترین نتیجه انجام داد.
پاکسازی صورت با لیمو
اسید سیتریک موجود در لیمو یک لایه بردار طبیعی پوست است که می تواند منافذ پوست شما را باز کند و سبوم اضافی را از بین ببرد. برای استفاده از آب لیمو به عنوان پاک کننده صورت، مقداری آب لیموی تازه درست کنید، آن را روی پوست خود بمالید، صورت خود را به مدت 5 تا 10 دقیقه ماساژ دهید، سپس با آب گرم بشویید و صورت خود را با یک حوله تمیز خشک کنید. کرم مرطوب کننده نرم برای نتیجه بهتر، این روند را روزانه تکرار کنید.
تمیز کردن پوست با استفاده از تخم مرغ
سفیده تخم مرغ نیز یک ماده طبیعی است که برای پیشگیری و درمان منافذ مسدود شده پوست بسیار مفید است. تغذیه سفیده تخم مرغ پوست صورت را شاداب و جوان می کند و منافذ را کوچکتر می کند و در نتیجه ظاهری زیباتر و صاف به پوست می بخشد.
برای بهره مندی از فواید ماسک صورت سفیده تخم مرغ، سفیده ها را بزنید تا کف کند، سپس در یخچال بگذارید و بعد از ده دقیقه آن را با آب نصف لیمو مخلوط کنید و سپس به صورت خود بمالید. این مخلوط را روی صورت خود بمالید، سپس صورت خود را با آب گرم بشویید و با یک حوله تمیز و نرم خشک کنید، سپس از یک مرطوب کننده استفاده کنید. از این ماسک صورت طبیعی یک یا دو بار در هفته استفاده کنید و شاهد تاثیرات شگفت انگیز آن بر روی پوست خود باشید.
همچنین می توانید ماسک صورت سفیده تخم مرغ درست کنید. یک قاشق پودر بادام زمینی را با یک قاشق عسل و سفیده تخم مرغ مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. روی صورت خود بمالید تا به عنوان لایه بردار یا اسکراب عمل کند.این کرم را روی پوست خود بگذارید تا خشک شود. سپس با آب گرم بشویید و از یک مرطوب کننده استفاده کنید. می توانید هفته ای یک یا دو بار از این لایه بردار و ماسک طبیعی صورت استفاده کنید. https://fatemehhabashi.com/
پاکسازی پوست با عسل
عسل یک ماده طبیعی است که از طرق مختلف برای پوست مفید است. این ماده علاوه بر اینکه در پاکسازی منافذ مسدود شده پوست صورت موثر است، ترشح غدد چربی را نیز تنظیم می کند و باعث آبرسانی به پوست و چین و چروک می شود.
ساده ترین روش استفاده از عسل این است که عسل را روی پوست بمالید و بگذارید ده دقیقه روی پوست بماند و سپس پوست خود را بشویید یا یک قاشق چایخوری دارچین و دو قاشق چایخوری عسل را مخلوط کنید و خوب مخلوط کنید و سپس آن را روی پوست بمالید. به مدت 20 دقیقه سپس با آب گرم بشویید. از این ماسک می توانید یک یا دو بار در هفته برای پاکسازی منافذ پوست خود استفاده کنید.
همچنین می توانید از مخلوط ماست، عسل و روغن زیتون برای تمیز کردن پوست صورت و کوچک کردن منافذ آن استفاده کنید و از یک قاشق غذاخوری عسل، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و دو قاشق غذاخوری ماست استفاده کنید. بگذارید حدود 15 دقیقه بماند و سپس صورت خود را بشویید.
پوست را با بلغور جو دوسر تمیز کنید
بلغور جو دوسر یکی دیگر از مواد طبیعی است که می تواند به تنظیم سبوم پوست و باز کردن منافذ پوست کمک کند. بلغور جو دوسر همچنین می تواند به عنوان یک لایه بردار ملایم عمل کند. برای استفاده از بلغور جو دوسر به عنوان پاک کننده پوست، سه قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر را بجوشانید و با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید و روی صورت خود بمالید و بگذارید 15 دقیقه روی صورت بماند و با یک حوله مرطوب پاک کنید و بشویید. خاموش صورت خود را با آب سرد، صورت خود را با یک حوله نرم خشک کنید، سپس از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. برای دیدن اثرات مثبت این ماسک هفته ای دو بار از آن استفاده کنید.
تمیز کردن پوست با جوش شیرین
جوش شیرین یک لایه بردار طبیعی عالی برای از بین بردن سلول های مرده پوست و باز کردن منافذ پوست است. همچنین این ماده می تواند PH پوست را متعادل کرده و به جوانسازی و شادابی پوست کمک کند.
می‌توانید با مخلوط کردن دو قاشق چای‌خوری جوش شیرین و یک قاشق غذاخوری آب، خمیر لایه‌بردار طبیعی درست کنید، آن را به صورت دورانی روی پوست بمالید و بگذارید ۵ دقیقه روی پوست بماند، سپس صورت خود را با آب گرم بشویید. از این ماسک لایه بردار یک بار در هفته برای نتایج شگفت انگیز استفاده کنید.
همچنین می‌توانید از ترکیب دو قاشق چای‌خوری جوش شیرین، پنج قاشق چای‌خوری عسل، یک قاشق چای‌خوری پودر دارچین و آب نصف لیموترش برای ایجاد یک ماسک لایه‌بردار برای پوست خود استفاده کنید. در این صورت این خمیر را روی پوست خود بمالید و بگذارید پنج دقیقه بماند و سپس بشویید. برای بهترین نتیجه یک یا دو بار در هفته از این ماسک استفاده کنید.
نکات مهم برای تمیز کردن پوست در خانه
همانطور که گفتیم پاکسازی پوست در خانه می تواند در وقت و هزینه شما صرفه جویی کند، اما برای پوست های حساس، پوست های خشک، پوست های چرب و غیره نیز می تواند سخت باشد. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی، بهتر است به موارد زیر توجه کنید:
قبل از تمیز کردن، حتما دست های خود را با آب و صابون بشویید.
قبل از تمیز کردن صورت، هرگونه آرایش یا آلودگی را از روی صورت خود پاک کنید.
مراقب باشید بیشتر از حد معمول از ماسک های لایه بردار استفاده نکنید.
پس از استفاده از هر ماسکی هرگز صورت خود را با آب داغ نشویید.
برای خشک کردن پوست صورت، حوله را روی سطح پوست نکشید، بلکه با حرکات ضربه ای ملایم پوست را خشک کنید.
پس از شستن صورت، حتما از کرم مرطوب کننده متناسب با پوست خود استفاده کنید.
آخرین تعظیم
پاکسازی پوست حذف سلول های مرده و آلودگی های محیطی از لایه بیرونی پوست است. این کار معمولا با هدف شادابی و درخشندگی پوست و جوانسازی آن انجام می شود. تمیز کردن پوست در خانه یکی از روش های ارزانی است که می توانید به طور منظم انجام دهید و از نتایج شگفت انگیز آن لذت ببرید. بهتر است قبل و حین پاکسازی پوست نکات ذکر شده را رعایت کنید و با توجه به نوع پوست خود از یکی از روش های ذکر شده استفاده کنید.