بر کسی پوشیده نیست که زخم پای دیابتی یکی از عوارض مزمن دیابت است. طبق تحقیقات حدود ۱۵ درصد افراد مبتلا به دیابت به زخم پای دیابتی می‌شوند دچار می شوند. حدود ۸۴ درصد موارد این موارد، در نهایت با آمپوتاسیون پا رو به رو می‌شوند. طیف روش های درمانی بسیار وسیعی برای درمان زخم پای دیابتی وجود دارد. از انواع و اقسام پانسمان های مدرن، تا استفاده از انواع روش های دبریدمان از جمله ماگوت تراپی در دسترس است.

 
 
      
 
علائم زخم پای دیابتی
بیشتر اوقات فرد دیابتی به دلیل ابتلا به نوروپاتی که در واقع یک اختلال حسی است، متوجه درد و یا وجود جسم خارجی تیز مثل میخ یا سوزن در پای خود نمی‌شود. در نتیجه پای او زخمی می شود و او متوجه نمی شود. وقتی به زخم تشکیل شده رسیدگی نمی شود، عفونت می‌کند و در واقع فرد از روی ترشحات زخم متوجه زخم پا می‌شود.
 
 
 
از نشانه های ابتدایی زخم پای دیابتی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
    تورم
    قرمزی
    درد
    بوی بد از پا
 
 
از دیگر علائم زخم پای دیابتی، بافت‌های نکروز و سخت است که رنگ آن معمولا به سمت مشکی و زرد می رود.
این بافت، بر روی زخم به وجود می آیند که به خاطر از بین رفتن بافت‌های سالم، ایجاد می شوند. ایجاد عفونت هم نقش مهمی در به وجود آمدن بافت های نکروز دارد. علائمی مثل ترشحات چرکی و بد بو و همینطور درد و التهاب در محل زخم دارند.
 
 
پیشگیری از زخم پای دیابتی بهترین درمان
پیشگیری و مراقبت از پا در هنگام ابتلا به بیماری دیابت، از مهم ترین کار هایی است که هر فرد باید انجام دهد.
 
 
 
بررسی روزانه ی پاها کاری است که بیماران دیابتی باید هر روز، انجام دهند. این کار می‌تواند به وسیله ی آینه توسط خود فرد یا با کمک گرفتن از یک فرد دیگر، انجام شود.
در بررسی روزانه ی پا اگر فرد، هر ترک، پینه، یا زخمی مشاهده کرد، اولین کاری که باید انجام دهد این است که به پزشک متخصص، مراجعه کند.
از دیگر کارهایی که می‌تولنید انجام دهید، شست و شوی روزانه ی پا های خود است. شست و شو و بررسی لای انگشتان، و سپس‌خشک کردن آنها بسیار مهم است. رطوبت باعث ایجاد قارچ لای انگشتان آن ها می‌شود.
پس از شست و شو، پا‌های خود را با کرم مرطوب کننده چرب کنند. دقت کنید که هر کرم مرطوب کننده ای مناسب نیست، اوره سیرین بهتر است. دلیل تاکید بر چرب کردن پا این است که خشکی پا احت…
 
 
  
 
کفش مناسب پای فرد دیابتی
 
از کفش های مناسب برای بیماران دیابتی، می توان به کفش قابدار برای جلوگیری از آسیب به انگشتان،
کفش چرمی بند دار، اشاره کرد.
 
به یاد داشته باشید که کفش باید حداکثر ۳ سانت پاشنه داشته باشد.
در انتخاب کفش، باید دقت کنید که فضای کافی برای حرکت انگشتان پا داشته باشد و تنگ نباشد.
 
 
    افراد دیابتی می توانند با سفارش کفش با مراجعه به مراکز ارتوپدی و کلینیک های درمان زخم، پس از قالب گیری پا، کفش مخصوص خود را سفارش دهند.
 
 
درمان های زخم پای دیابتی
از جمله این روش ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
    پانسمان های نوین
    اوزون تراپی در آب
    ماگوت تراپی
    لایت تراپی
    لیزر تراپی
    وکیوم تراپی NPWT
    پی آر پی PRP
 
 
 
کنترل مکانیکی در زخم های نوروپاتی
 
مدیریت بهینه ، استراحت و عدم اعمال فشار بر زخم .هدف کلی در درمان زخم نوروپاتی توزیع فشار کف پا است در حالی که در زخم نورو- ایسکمیک هدف برقراری مجدد خونرسانی در پا است .