اینکه یک فرد مبتلا به کووید ۱۹ به فرم شدید این بیماری مبتلا می شود یا خیر به نحوه واکنش سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا بستگی دارد اما دانشمندان هنوز نمی دانند که چرا برخی از افراد به بیماری شدید مبتلا می شوند در حالی که دیگران فقط علائم خفیف را داشته یا هیچ علائمی ندارند.

وی به مطالعه جدیدی از دانشگاه "ییل" که تاحدودی این موضوع را روشن کرده است اشاره کرد و گفت: در این تحقیق که هنوز بررسی نشده و در ژورنالی نیز منتشر نشده است، نشان می دهد که در بیماران با کووید شدید، بدن "آنتی بادی" تولید می کند که این آنتی بادی ها به جای حمله به ویروس مهاجم؛ به سیستم ایمنی بدن و اندام های خود بیمار حمله می کنند.

این مدرس ارشد ایمنی شناسی دانشگاه کاردیف متروپولیتن افزود: محققان در این تحقیق دریافته اند که افرادی که به کووید شدید مبتلا می شوند، آنتی بادی هایی دارند که به پروتئین های حیاتی در شناسایی، هشدار و پاکسازی سلول های آلوده به ویروس کرونا متصل می شوند. این پروتئین ها شامل سیتوکین ها و کموکاین هایی که پیام رسان های مهم در سیستم ایمنی بدن می باشند، بوده که این امر با عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن تداخل ایجاد کرده و باعث جلوگیری از دفاع ضد ویروسی بدن شده و بیماری را به شدت تشدید می کند.

آیکلر با اشاره به اینکه در اوایل سال جاری، دانشمندان گزارش دادند که بیمارانی که هیچ سابقه بیماری خود ایمنی ندارند، پس از ابتلا به کووید در بدن آنها آنتی بادی ایجاد می شود تصریح کرد: در این مطالعات، مشخص شد که آنتی بادی ها اهداف مشابهی را که در سایر بیماری های خود ایمنی شناخته شده مانند پروتئین هایی که به طور معمول در هسته سلول ها یافت می شوند، را تشخیص می دهند . مطالعات بعدی همچنین نشان داد که افراد مبتلا به کووید ۱۹ شدید می توانند آنتی بادی به اینترفرون ها (پروتئین های ایمنی بدن که نقش اصلی در مبارزه با عفونت های ویروسی دارند) ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه دانشمندان دانشگاه ییل که آخرین مطالعه را در این زمینه انجام داده اند، از تکنیک جدیدی استفاده کرده که در این روش آنتی بادی هایی را که علیه هزاران پروتئین بدن کار می کنند را غربال می کند افزود: دانشمندان این دانشگاه در ۱۷۰ بیمار بستری در بیمارستان به جستجوی آنتی بادی پرداختند و آنها را با آنتی بادی هایی که در افراد مبتلا به بیماری خفیف یا عفونت بدون علامت و همچنین افرادی که به ویروس آلوده نشده بودند، مقایسه کردند.

این مدرس ارشد ایمنی شناسی دانشگاه کاردیف متروپولیتن با اشاره به اینکه محققین در خون بیماران بستری در بیمارستان، آنتی بادی هایی یافتند که می تواند به اینترفرون ها حمله کرده همچنین آنها آنتی بادی هایی را مشاهده کردند که می تواند با سایر سلول های مهم سیستم ایمنی بدن مانند سلول های کشنده طبیعی و سلول‌های T تداخل داشته باشند تصریح کرد: یافته های آنها نشان داد که آنتی بادی ها یک ویژگی بسیار شایع در بیماران مبتلا به کووید شدید است.