عقیم سازی مانند هر جراحی دیگری، با خود ریسکهایی به همراه دارد که با آگاهی از آنها، میتوانید تصمیم مناسبتری بگیرید. پس از جراحی موضع جراحی شده در سه لایه دوخته می شود عضلات شکمی ، بافت زیر پوست و خود پوست. مسئله عقیم سازی گربه، چالشی است که صاحب گربه در سنین بلوغ با آن روبرو خواهد شد. گربه های عقیم شده بیشتر به خاطر آرامش خیال خود علامتگذاری می کنند تا با بوییدن آن احساس امنیت کنند. دلیل دیگر ممکن است پاشیدن ادرار برایش نهادینه شده باشد و این کار را طبق عادت انجام دهد و یا حتی احتمال این هست که بوی علامتگذاری های قبلش او را تشویق به انجام دوباره ی این کار بکند. عقیم سازی سگ های نر : برای سگ نر هم از شش ماهگی حتی تا ده سالگی هم میتوان انجام داد و باز هم ذکر میکنم که سگ را بسیار مطیع تر و آرامتر خواهد کرد البته در سگ نر عمل وازکتومی هم انجام میگیرد (بستن لوله ها که فقط جلوی باروری حیوان را میگیرد و در خلق و خوی آن هیچ تاثیری نمیگذارد و او را آرام نمي کند .
 
بدن او تاثیرات جانبی عمل را التیام میدهد. البته حامیان حیوانات در این میان به کمک شهرداری آمدهاند و فرآیند عقیم سازی سگها را پیش میبرند، اما سرعت پایین است. این مدت زمان در شرایط زندگی خانگی می تواند متغیر باشد. یکی زمان زود هنگام عقیم سازی است که در 5 یا 6 هفتگی است، زمان بعدی در 5 تا 8 ماهگی و قبل از بلوغ آنهاست و زمان سوم، با دیدن اولین آثار بلوغ یعنی در حدود دوازده ماهگی حیوان است. بهترین زمان برای عقیم کردن گربه قبل از رسیدن سن آنها به بلوغ می باشد. عقیم کردن گربه میتواند در سلامتی آنها تأثیر بسیاری داشته باشد و طول عمر آنها را افزایش دهد. جالب است بدانید که در عمل جراحی و عقیم سازی گربه های ماده تخمدانها و رحم آنها برداشته میشود .در گربه های نر به بیضه های آنها رامیدارند. همچنین بخشی از بدن گربه که قرار است در هنگام عمل باز شود از طریق دامپزشک موهای آن برداشته میشود.
 
 
بسیاری بر این باورند که اگر به عنوان مثال سگ نر را عقیم کنند دیگر روحیه پرخاشگری نخواهد داشت و امکان درگیری با سگ های دیگر کم می شود؛ این باور درست است زیرا با انجام عمل عقیم سازی حیوانات سطح تستسترون بدن آن ها پایین آمده که این هورمون در بدن حیوان به صورت غریزی امکان دارد رفتارهای پرخاش جویانه به وجود آورد اما اگر حیوان شما عقیم شده باشد امکان بروز این رفتار از جانب حیوان دیگر امکان دارد و یا اینکه تنها با انجام عمل عقیم سازی حیوان، سطح این هورمون به صفر نمی رسد، زیرا غدد دیگری نیز در بدن حیوانات وجود دارند که این هورمون را ترشح می کنند! از سوی دیگر باید خاطرنشان کرد در تمام کشورها پدیده ای تحت عنوان «اتانازی» یا «یوتانایز» حیوانات وجود دارد که به معنای « مرگ بدون درد» است. طرح غیر انسانی عقیم سازی زنان معتاد متجاهر طی سالهای گذشته بدون در نظر گرفتن راهکارهای موثر برای کمک به این زنان، از سوی مسئولین مدعی حقوق بانوان مطرح شده است. همچنین اگر از یک خرگوش به عنوان حیوان خانگی نگهداری می کنید باید بدانید که بهترین سن عقیم کردن این حیوانات در حدود سن 10 الی 12 هفتگی است.
 
شهرداری تهران برنامهای برای عقیم کردن گربهها ندارد. به هر حال حیوانات آزاد در طبیت عقیم نمی گردند و آنگونه که دوست دارند زندگی می کنند ، انسان ها به دلایل گوناگون از قبیل جلوگیری از تولید مثل ، پرخاشگری ، درآمد زایی و غیره اقدام به عقیم کردن حیوانات می کنند. در گروه هایی که چندین سگ ماده و نر در آن ها زندگی می کنند، فقط سگ ماده آلفا(رئیس)حق جفت گیری و تولید مثل دارد و حتی گاهی سایر سگ های ماده گروه اصلا فحل نمی شوند و آمادگی جفت گیری پیدا نمی کنند. در اصلاحیه جدید قابل برآورد خواهد بود. در این مطلب در بخش داخلی بیمارستان دامپزشکی درین میزبان سگی بودیم که به جهت عقیم سازی سگ نر اشپیتز به بیمارستان درین آورده شده بود. براساس آمار 90 درصد حیوانات خانگی در شهرها سگ وگربه هستند. براساس آمار 90درصد حیوانات خانگی در شهرها سگ وگربه هستند. گربه ماده بچههاش رو بهتنهایی بزرگ میکنه و ازشون در مقابل گربههای نر هم محافظت میکنه.