نصب سیستم عامل لینوکس در کنار ویندوز برای کسب تجربه از نحوه کارکرد و و چگونگی اجرای مستقیم برنامه ها و نرم افزارهای مربوط به وسیله آن قابلیت بسیار حائز اهمیت است‌

برخی از افراد این اعتقاد را دارند که نصب لینوکس در کنار ویندوز و استفاده از این دو سیستم عامل به صورت همزمان امکان پذیر نیست و استفاده از آنها باید جدا از هم باشد. اما واقعیت این است که امروزه با فراهم آوردن زیرساخت های این کار می توان این دو نوع سیستم عامل را در کنار یک دیگر بر روی رایانه خود نصب کرد. اما نکته ی قابل توجه این است که  باید برای نصب این دو سیستم عامل در کنار یکدیگر  ظرافت ها و نکات  خاصی را مدنظر قرار دهید.  ما در این مقاله به برخی از نکاتی که برای نصب سیستم عامل لینوکس در کنار ویندوز باید مورد توجه قرار دهید اشاره می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

Ø     ابتدا سیستم عامل ویندوز را نصب کنید

  سیستم عامل ویندوز برای برقراری قابلیت بوت  دوگانه در رایانه شخصی ابتدا  نصب می شود و پس از آن نصب سیستم عامل لینوکس صورت می پذیرد. اگر شما ابتدا سیستم عامل لینوکس را نصب کنید ویندوز باعث می‌شود که بوت لودر در سیستم عامل ثانویه در حالت کلی محتویات اجرایی نرم افزار اول را نادیده بیگیرد و در هر بار روشن سازی رایانه شخصی به صورت خودکار  شروع به بوت نماید. در صورتی که نصب سیستم عامل ویندوز در ابتدا باعث می شود که  لینوکس با دقت بیشتری منوی بوت لودر خود را تنظیم کند.

 

Ø     اختصاص مقداری از فضای دیسک سخت به سیستم عامل لینوکس

با توجه به مقاله ای که در سایت میهن وبمستر منتشر شده است، سیستم عامل ویندوز برای نصب راحت به پارتیشنی از دیسک سخت نیاز دارد که معمولاً درایود رایو   C در این خصوص مورد استفاده قرار می گیر. د سیستم عامل لینوکس برای عملکرد مطلوب به پارتیشن مخصوص خود یا هارد دیسک ثانویه نیاز دارد.اگر  شما هم اکنون دو فضای دیسک سخت تدریس کسر  چهارچوب کیس  خود دارید پیشنهاد می شود که سیستم عامل لینوکس برای راحتی در عملیات به صورت کامل بر روی هارد دیسک ثانویه نصب کنید.  اگر فقط یک قطعه دیسک سخت روی رایانه شما وجود دارد بهتر است از فضای خالی و عاری از اطلاعات آن به صورت غیر اختصاصی تحت استفاده لینوکس قرار بگیرند. بخشی از فضای پارتیشن میزبان سیستم عامل ویندوز را کاهش دهید و فضای خالی آن را در اختیار لینوکس بگذارید.

 این نکته ضروری به نظر می رسد که کاهش اندازه یک درایو در ویندوز، وابسته به عدم وجود اطلاعات وابسته به سکتورهای تشکیل کننده ساختار آن است.

Ø     نصب لینوکس به عنوان سیستم عامل ثانویه

اگر شما تمامی زیرساخت های لازم برای استفاده از سیستم عامل را آماده کرده اید کافی است تا دیسک در بردارنده نرم افزار  لینوکس را در دستگاه دیسک خوان خود قرار دهید و سپس آن را نصب کنید. نصب سیستم عامل ها به صورت با توجه به توزیع های مختلف آن متفاوت هستند. اما مراحل چگونگی نصب توزیع های مختلف در سیستم عامل به صورت کلی با یکدیگر یکسان است و تنها تفاوت های جزئی مختلفی ممکن است وجود داشته باشد.