به گزارش کارمادیو، واضح است که بیت کوین یکی از شگفت انگیزترین فناوری های امروزی در جهان است و این ارز دیجیتال محبوب از فرآیند پیچیده ای به نام نصف کردن استفاده می کند. نقطه عطف بیت کوین را در اخبار تکنولوژی می توان گفت فناوری بلاک چین و رویداد نصف شدن بیت کوین است. به بیان ساده، نصف شدن بیت کوین فرآیندی است که در آن پاداش های بلاک بیت کوین هر چهار سال یکبار نصف می شود. این ساختاری است که به بیت کوین ارزش می دهد و آن را به اندازه طلا کمیاب می کند. زیرا در مجموع 21 میلیون واحد BTC قابل استخراج وجود دارد که از این تعداد حدود 19 میلیون واحد توسط ماینرها استخراج شده است.

 

ارز دیجیتال بیت کوین عرضه محدودی دارد. تنها 21 میلیون واحد از این ارز دیجیتال وجود دارد که بیش از 19 میلیون واحد آن توسط ماینرها استخراج شده است. بنابراین می توان گفت که به طور متوسط ​​روزانه حدود 900 بیت کوین استخراج و سپس وارد بازار ارزهای دیجیتال می شود. ماینرهای رمزارز برای فعالیت‌های استخراجی که انجام می‌دهند پاداش دریافت می‌کنند. در ارز دیجیتال بیت کوین، طی فرآیندی به نام نصف شدن بیت کوین، این پرداخت هر چهار سال یکبار به نصف کاهش می یابد. آخرین باری که این اتفاق را دیدیم در سال 2020 بود. بنابراین پیش بینی می شود هاوینگ بعدی بیت کوین در سال 2024 اتفاق بیفتد، در ادامه این مقاله به بررسی تاریخ هاوینگ بیت کوین 2024 و چگونگی آن می پردازیم.

نصف شدن بیت کوین ایلانا

قبل از ورود به تاریخ نصف شدن بیت کوین در سال 2024، ابتدا باید با مفهوم آن آشنا شوید. این ایده از بنیانگذار BTC، ساتوشی ناکاموتو، یک باور اصلی به ارزش دارایی های دیجیتال نشات گرفته است. او معتقد است که کمیاب بودن ثروت آن را ارزشمند می کند. از این نظر، او سیستمی برای بیت کوین ایجاد کرد که طی آن مقدار بیت کوینی که به استخراج کنندگان این دارایی دیجیتال داده می شد، هر چهار سال یکبار نصف می شد. این سیستم نصف بیت کوین نامیده می شود.

بنابراین به طور کلی، این فرآیندی است که هر 4 سال یکبار اتفاق می‌افتد و نصف پاداش استخراج بیت‌کوین جدید است. اکنون به جدیدترین بیت کوین در اواسط تاریخ 2024 نگاه خواهیم کرد.

بیت کوین روز بعد نصف می شود

تاریخ نصف شدن بیت کوین بعدی

این فرآیند تا کنون سه بار در بیت کوین انجام شده است و تا آخرین مبلغ ادامه خواهد داشت. این فرآیند پس از نابودی تمامی 210000 بلاک صورت می گیرد و بر همین اساس، خرید بیت کوین و ارزش کلی آن در بازار با نوسانات زیادی همراه خواهد بود. طبق پیش بینی ها آخرین تاریخ هاوینگ بیت کوین 2140 خواهد بود.
 

آخرین نصف کردن بیت کوین در تاریخ دقیق 11 می 2020 اتفاق افتاد. بسیاری از کارشناسان این حوزه بر این باورند که آزمایش بعدی دقیقا 1382 روز (چهار سال) پس از این تاریخ خواهد بود. اگر این فرضیه را در نظر بگیریم، تاریخ نصف شدن بیت کوین در سال 2024، 24 فوریه سال جاری است.

حال اگر طبق تئوری های میدانی زمان ماینینگ هر بیت کوین 10 دقیقه باشد، تاریخ برداشت نیمی از بیت کوین در سال 2024 مصادف با اول ماه مه خواهد بود. این 1451 روز پس از آخرین روز سال 2020 است. اما اگر دقیق تر نگاه کنیم، خواهیم دید که زمان واقعی استخراج برای هر سکه 9.2 دقیقه است. با این محاسبه، تاریخ رویداد بعدی 17 مارس 2024 است.

در نهایت، تعیین دقیق زمان نیمه عمر بعدی بیت کوین غیرممکن است. اما با توجه به محاسبات و پیش بینی های انجام شده توسط این کارشناسان بازار باید منتظر این فعالیت موثر در بهار 1403 بود.

تاثیر فرآیند نصف شدن بیت کوین در سال 2024 بر این ارز دیجیتال

به طور کلی، این فرآیند یک رویداد موثر برای این ارز دیجیتال است. بازتاب اصلی که بازگشته است، افزایش سختی استخراج آن توسط مواد معدنی است. کاهش پاداش دریافتی ماینرها باعث ایجاد رقابت بین آنها می شود و به همین ترتیب، رقابت در ماینینگ هر بلوک، دشواری شبکه را افزایش می دهد. این به وضوح در هر سه هاوینگ بیت کوین چند سال پیش قابل مشاهده بود. بنابراین پیش بینی های مشابهی برای ترم آینده نیز انجام می شود. بنابراین پس از این رویداد باید منتظر افزایش هش ریت شبکه بیت کوین باشیم. زیرا ماینرها برای استخراج به قدرت محاسباتی بیشتری نیاز خواهند داشت.

روند نصف شدن کارمزد ماینرها نقش عمده ای در رشد این ارز داشته است. بنابراین افزایش این ارز دیجیتال در سال 2011 50 درصد بود. اما هاوینگ بیت کوین در سال 2012 امسال 12 درصد بود. به همین ترتیب، پس از این رویداد در سال 2016، تورم به 4-5 درصد کاهش می یابد. اکنون در روزهای قبل از نیمه سال 2024 هستیم که تورم BTC برابر با 1.77 درصد است. با توجه به داستانی که ما تحقیق کردیم، انتظار می رود این تعداد پس از پایان نصف شدن در سال 2024 کاهش یابد.

روند نصف شدن بیت کوین در سال 2024 و تغییر قیمت بیت کوین در بازار

همانطور که می بینید، تجربه نشان می دهد که این فرآیند تاثیر زیادی روی این ارز دیجیتال دارد. نتیجه همه این اثرات چیزی جز تغییر قیمت نیست که معمولاً منجر به افزایش آن می شود. علاوه بر همه اینها، هزینه برق مورد نیاز برای نگهداری ریگ های استخراج بیت کوین به قدری بالاست که پاداش ماینرها باید برای پوشش این هزینه ها و سودآوری آنها کافی باشد. بنابراین، اگر قرار بود این پاداش در سال 2024 که بیت کوین نصف می شود، نصف شود، ارزش بیت کوین باید افزایش یابد تا بازار متعادل بماند.