شله زرد یکی از غذاهای سنتی و قدیمی ایرانی است که به عنوان دسر نیز شناخته می شود، البته امروزه بیشتر به عنوان پیش غذا تهیه می شود. نکته جالب در مورد زرد شله این است که به عنوان غذای مناسبتی مانند قیمه و عدس پلو شناخته می شود و به همین دلیل معمولاً در مناسبت های مذهبی به مقدار زیاد طبخ می شود تا به عنوان نذری توزیع شود.

مواد لازم برای 4 نفر

نصف دانه برنج 2 پیمانه

4 لیوان شکر

نصف لیوان گلاب

100 گرم بادام خلال شده

ذهن 100 گرم چیست

زعفران آب پز 2 قاشق غذاخوری

نمک 1 قاشق چایخوری

دارچین برای تزئین

طرز تهیه پوسته زرد

مرحله اول

برای تهیه پوسته زرد نذری ابتدا برنج را تمیز کرده و در ظرف بزرگی بریزید و روی برنج آب بریزید و با دست به آرامی برنج را برگردانید تا آب آن گرفته شود و دوباره روی برنج آب بریزید. دوباره همین کار را انجام دهید

مرحله دوم

چند بار تکرار می کنیم تا آب برنج شفاف شود و برنج کاملا شسته شود سپس آب آن را آبکش کرده و 1 لیوان گلاب و 1 لیوان آب روی برنج می ریزیم و در ظرف را کمی می گذاریم برنج را خیس می کنیم. برای 30 دقیقه خوب

مرحله سوم طرز تهیه زرده است

بادام ها را در یک کاسه آب بریزید و بگذارید خیس بخورد و پوست قهوه ای آن به راحتی جدا شود. بعد از 30 دقیقه خیساندن برنج با مخلوط آب و گلاب، 8 لیوان آب در قابلمه آماده برای پخت برنج زرد می ریزیم.

مرحله چهارم

سپس قابلمه را روی حرارت زیاد قرار دهید تا آب زودتر بجوشد و برنج و آب و گلاب را با هم مخلوط کنید و دوباره داخل قابلمه بریزید و اجازه دهید آب دوباره بجوشد و برنج را بپزید.

به مرحله پنج

سپس مقداری برنج را با دندان امتحان می کنیم، وقتی اطراف برنج نرم شد و دلش کمی سفت شد و به اصطلاح گیر کرد، شکر را اضافه کرده و مواد را خوب مخلوط می کنیم تا نچسبد. بعد از حل شدن شکر در مواد، پوست زرد را مدام هم بزنید تا به ته نچسبد.

مرحله ششم در روش تهیه پوسته زرد است

سپس بادام ها را پوست گرفته و تکه تکه می کنیم و برای تزیین کنار می گذاریم و بقیه را داخل پوست زرد می ریزیم. سافاری کم نمک را در پوسته زرد قرار می دهیم.
 

ادامه مطلب: https://bepazeem.com/recipes/طرز-تهیه-شله-زرد-زعفرانی/